Începând cu secolul XX, inspirat, în mare măsură, și de tehnicile spirituale promovate de filosofiile orientale, antrenamentul actorului și al dansatorului aveau să fie radical transformate, idealul devenind acela al creării unei perfecte unități între corp și spirit. Începând cu François Delsarte, Adophe Appia, Edward Gordon Craig, Rudolf von Laban, Oskar Schlemmer, dar și Vsevolod Meyerhold sau Alexandr Tairov etc. gândirea asupra unui corp-spirit și a relației acestuia cu spațiul (teatral) constituie o axă fundamentală în evoluția artelor spectacolului.
Faptul că această preocupare este continuă și dinamică vine să ne-o dovedească și reeditarea versiunii adăugite a cărții Liviei Tulbure-Gună, A compune dans. Arhitecturizare Corporală – Metodă de Sistematizare a Mişcărilor în Compoziţia Coregrafică. Ea însăși practiciană a dansului – și nu doar ca prim-balerină a Operei Naționale din Cluj, timp de mulți ani – Livia Tulbure-Gună și-a extins laboratorul de cercetare, experiment și creație prin activitățile de maestru de balet, regizoare, coregrafă și profesoară pe care le desfășoară cu pasiune și succes.
Cartea Liviei Tulbure-Gună – prima și, deocamdată, singura de acest fel, în limba română – propune o sinteză a unor direcții explorate în ultima sută de ani de teoria și practica teatrală și coregrafică, dar și o invitație sau o „busolă” în vederea continuării cercetării în acest domeniu – o cale care nu poate fi decât fascinantă.
Prof. univ. dr. Anca-Daniela Mihuț
Academia Națională de Muzică „Gh. Dima”
Recenzii
Nu există recenzii până acum.